Aktywny wrześniowy czas w PAC
Zobacz więcej
Według raportu Future of Jobs, opublikowanego przez World Economic Forum w październiku 2020, Problem Solving to jedna z kluczowych kompetencji przyszłości. Czasy pandemii zmieniły bardzo wiele zarówno w naszym życiu prywatnym, jak i biznesowym. Nagle zwolniliśmy tempa, aby następnie gwałtownie przyspieszyć. Wszystko po to, by zmierzyć się z problemami, które pojawiały się na każdym kroku... Brzmi znajomo?
Top 10 kompetencji w roku 2025 wg Future Jobs:
1. Analityczne myślenie i innowacje
2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
3. Rozwiązywanie złożonych problemów
4. Krytyczne myślenie i analiza
5. Kreatywność, oryginalność i pomysłowość
6. Przywództwo i oddziaływanie społeczne
7. Korzystanie z technologii, monitoring i kontrola
8. Projektowanie technologii i programowanie
9. Odporność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, elastyczność
10. Wnioskowanie, rozwiązywanie problemów i tworzenie idei
Jak najszybciej powinniśmy nadrobić stracony czas. Problem solving to kompetencja „must have” nie tylko na potrzeby dzisiejszego biznesu, ale i życia prywatnego!
Co zrobić z poziomu przedsiębiorstwa, by poradzić sobie z problemami, lub zapewnić, by te raz rozwiązane już nie wróciły?
Odpowiedzią na te pytanie mogą okazać się kompetencje z zakresu Problem Solving na poziomie organizacji. Pozwolą one nie tylko podążać za trendami, ale zwiększyć sprawność operacyjną! To z kolei z pewnością przełoży się na usprawnienie procesów, realizację celów i oszczędności.
Jak to zrobiliśmy w PAC? Zaprosiliśmy chętnych do udziału w Programie Yellow Belt 6σ, w którym podczas jednego z modułów zorganizowaliśmy szkolenie w zakresie Problem Solving. Kurs poprowadził dla nas Krzysztof Dobrowolski, twórca marki “Lean jest dla Ludzi”
Uczestnicy naszego szkolenia:
Nauczyli się poprawnie identyfikować problemy i je zdefiniować.
Zdobyli wiedzę o narzędziach, które można zastosować w procesie Problem Solving.
Zastosowali poznane narzędzia już w ramach szkolenia, które odbywało się w GEMBA. W związku z tym, pracowaliśmy na realnych problemach z naszych procesów.
Warsztaty zakończyły się wypracowaniem planów działania. Właściciele procesów przekażą je do swoich zespołów i będą je realizować w ramach codziennej pracy.
Jak szkolenie zmieniło postrzeganie naszej rzeczywistości? To słowa uczestników zespołu Problem Solving:
„Doszliśmy do przyczyny, przestaliśmy błądzić”
„Zaangażowaliśmy właściwie osoby w rozwiązanie problemu”
„Niektórzy przekonali się, że jedynym właściwym sposobem na potwierdzenie potencjalnych przyczyn jest Genchi Genbutsu”
„Widzimy duży potencjał narzędzia”
Na początku bodźcem do działania jest entuzjazm i adrenalina, która niestety ulega spadkowi z biegiem czasu. W związku z tym, kolejnym działaniami, które zaplanowaliśmy, było ustandaryzowanie procesu. Standard został wypracowany w ramach zespołu.
Dzisiaj możemy pochwalić się ustandaryzowanym i nadzorowanym procesem, który został zakomunikowany do organizacji. Mamy wewnętrznego trenera, który wspiera zespoły w rozwiązywaniu problemów. Dzięki temu nowoprzeszkolony pracownik nie zostaje sam. W asyście eksperta, który dba o odpowiednie zastosowanie narzędzia, buduje swoje kompetencje. Gdy problem zostanie rozwiązany, trener ocenia lidera grupy problem solving. Może zostać podjęta decyzja, że w przyszłości samodzielnie poprowadzi następne zespoły.
W przypadku wprowadzenia do organizacji nowego procesu, bardzo ważne jest wsparcie i nadzór kierownictwa. W PAC wprowadziliśmy miesięczne spotkania, na których mówimy o bieżącym statusie poszczególnych Problem Solving Report lub celebrujemy ich zamknięcie.
Żeby wspierać zespoły, trener zaprojektował przestrzeń, której dostępne są wszystkie potrzebne materiały oraz instrukcja, która prowadzi zespół przez poszczególne elementy raportu 8D.
Autor tekstu: Magdalena Kazłowska – Kaczmarczyk